In de reservewielbak van de doffe Kever zit nog een vervaagde zilverkleurige sticker. Er staat “Golfblau L390” op. En indertijd, in 1961, wist nog niemand dat de opvolger van VW’s verkoopknaller een poosje later ook “Golf” zou gaan heten. De feitelijke naamgever van de kleur was dan ook de zanger Rudi Schuricke die een song had waarbij de vissers hun netten in weide bogen uitgooiden in de golf van Napels. De schlager uit 1949 bleef de hele jaren vijftig in de genen van de Duitsers echoën. De kleur Golfblau bleef drie jaar lang een succesnummer bij VW. Maar hoeveel Kevers er na al die jaren nog hun eerste Golfblauwe kleedje dragen, dat is onduidelijk. Veel zullen het er niet zijn. Want de Kevers werden van Vaders Trots, tot gebruiksartikel en later tot verbruiksartikel. Maar er zijn een paar overlevenden zoals ons fotomodel dat 39 jaar lang bij zijn eerste baasje woonde. De lak draagt de sporen van zijn leeftijd. Deze is dof en gekrast. Ondanks de slechte staat van de lak vindt Christian het allemaal hoogst interessant. Of misschien juist daardoor. “Voor behoud van de authenticiteit zitten we hier in het spanningsveld tussen verval en patina. Opnieuw spuiten zou het mooist zijn. Maar als je wilt kunnen blijven zien dat het een oude dame is…” Het wordt een spagaat om zoveel mogelijk glans te herstellen en zo weinig mogelijk oude lak weg te poetsen. Maar hoeveel- en wat voor lak zit er eigenlijk nog op? Dat is de bonusvraag voor elke lakreconditionering. Anders kan het helemaal mis gaan. En zelfs ogenschijnlijk goede laklagen zonder krassen kunnen te dun zijn geworden om succesvol gereconditioneerd te worden. Net zo min als dat je een drenkeling kan redden door hem een tandenstoker toe te gooien. Nog voordat onze reddingsoperatie begint zijn er al twijfels of deze patiënt nog te redden is. De voorbereidingen beginnen met een reiniging in twee fases. De eerste stap is vanzelfsprekend. Maar toch zitten er addertjes onder het gras. De auto moet grondig gewassen worden. Want tijdens het cleanen en polijsten mogen er geen vuilresten aanwezig zijn. Buiten grote, zachte sponsen zijn microvezeldoekjes voor Petzoldt de belangrijkste gereedschappen. Gewone sponzen en borstels nemen domweg te weinig vuil af. Het droogwrijven gebeurt ook met een microvezeldoek, die zijn werk nog beter doet dan het beste zeemleer.
AMK Autoverzorging