Balotelli

Omdat een auto niet zo effectief communiceert en ik er niets mee wil compenseren, ben ik dus niet in de markt voor die Ferrari 458 F12 Berlinetta met 740 pk in de retechique kleur Grigio Alloy die autobedrijf Du Parc Exclusive Automobiles in Oisterwijk begin augustus 2013 aanbood voor 399.750 euro. Slechts 5712 kilometer op de teller.

Balotelli auto

Niet van een oud vrouwtje geweest, schat ik, maar wel altijd binnen gestaan.

Enne, goed bedrijf hoor, dat Du Parc. Mario Balotelli van AC Milan ging er nog even shoppen voorafgaand aan PSV-AC Milan op 20 augustus 2013 (1-1). Du Parc is er eentje uit de Champions League.

En al zou ik willen, ik heb er het geld niet voor. Maar ik heb wel genoeg voor een oude Jaguar, Mazda MX-5 of 911.

Toch koop ik steeds maar niet die iconische donkerblauwe Porsche 911 3.2 Carrera uit 1985 voor slechts 20.000 euro. Of die dennengroene Porsche 964 Carrera 2 uit 1990 voor nog een duizendje minder, auto’s die trouwens geen kostenpost zijn, maar een investering, want dergelijke klassiekers worden – echt meneer, let op mijn woorden – alleen maar meer waard. Met die 3.2 uit 1985 kun je zelfs doorgaan als kenner.

Ik twijfel al zeker twintig jaar over een Lancia Fulvia Coupé uit 1970 of daaromtrent. Kost rond de 7500 euro en voor die paar rotcenten heb je dan de mooiste auto die ooit is gebouwd, rank en snel als een hinde.

Ik val ook niet voor die Fiat Coupé (ja, ja, ik weet het, hij heet Coupé Fiat), zelfs niet voor die gave gele 2.0i 16V Turbo uit 1995 op Autotrack.nl terwijl die geeneens tweeduizend euro kost. Mét airco.

Tweeduizend euro. En het dolce vita binnen bereik.

Die klassiekers kan ik wel betalen, maar die koop ik ook niet. Toegegeven, ik heb wat met auto’s, maar ik heb meer geïnvesteerd in mijzelf dan in mijn autopark. Ik heb mezelf ontwikkeld tot een verbaal redelijk begaafd en zelfgedisciplineerd alfamannetje dat een degelijk, wetenschappelijk verantwoord en toch heel leesbaar en soms zelfs humoristisch, kortom fijn boek over grote auto’s kan schrijven.

Investeren in jezelf is niet alleen goedkoper en effectiever, maar ook veiliger. Ik ben bang voor een Porsche of Jaguar XJS. Zelfs voor die ranke Lancia Fulvia Coupé. Hoe mooi die auto’s op zichzelf ook zijn, ik ben bang dat ze mij overnemen. Dat zo’n XJS mij domineert, zodat mensen eerder de auto zien dan mij. En dat mensen mij vereenzelvigen met die auto.

Een patserauto maakt jou een patser. Daarom draag ik ook niet een witgouden IWC Calendario Perpetual van 22.208 euro. En helemaal geen Patek Philippe Nautilus, die makkelijk over de 100.000 euro gaat.

"SUCCES MET JE GROTE AUTO"